Dilluns 24 d’octubre de 2022, els mestres Lucy Costa, Noel Ramon i Sílvia Garcia-Fogeda varen començar el curs Mind Games at School Enhancing Students’ Cognitive and Problem – Solving Abilities- a Copenhague, Dinamarca. Amb aquest curs encetam el projecte IMPULSEM EL POTENCIAL DELS NOSTRES ALUMNES, un projecte amb el que ens formarem per poder aconseguir treure el millor dels nostres alumnes i poder acompanyar-los d’una manera més adaptada a les seves necessitats com a alumnes del SXXI.
Les bases del curs s’han centrat en les 4Cs:
COMUNICACIÓ, COL·LABORACIÓ, PENSAMENT CRÍTIC I CREATIVITAT.
En el nostre paper com a docents ens enfrontem a saber ser capaços d’abraçar totes les fortaleses i capacitats dels nostres alumnes i convertir-les en les habilitats que ja es fan servir al SXXI i que els utilitzaran en el seu futur inmediat quan entrin al món laboral.
Els docents hem de basar els aprenentatges en estàndars, currículum, formació, desenvolupament profesional i ambients d’aprenentatge actualitzats al segle XXI per així obtenir els resultats que desitjam per als nostres alumnes.
Mind Games at School ens ha permès, mitjantçant les pràctiques realitzades, ampliar el nostre ventall d’activitats per aconseguir donar resposta a les necessitats del nostre alumnat a l’escola.
A partir de la col·laboració, la creativitat, la comunicació i el pensament crític l’alumnat consolida els seus aprenentatges des d’un enfocament més holístic.
Amb pràctiques on es consoliden tècniques de treball cooperatiu i experimental, podem comprovar com els jocs ajuden a alumnes a enfocar el pensament, concentrar-se i memoritzar conceptes i tasques.
Els jocs no han de ser sempre amb material comprat. Podem utilitzar allò que tinguem a l’aula o fer servir material reciclat.
Una altra activitat que podem fer de manera creativa, sense més material que el que tenim a l’abast, és sortir de l’aula a fer una recerca del tresor relacionada amb la nostra situació d’aprenentatge o el que estiguem treballant a l’aula.
Una altra opció és fer jocs motrius seguint instruccions com: caminar deu passes endavant, dues a la dreta… També podem fer servir un plànol o mapa i fer que cerquin o es desplacin a un lloc assenyalat al mapa.
Activitats que ajuden a desenvolupar la creativitat i la col·laboració són aquelles anomenades “creative problem solving”. Desperten l’ingeni de l’alumnat i reforça el pensament crític.
A l’aula hi ha moments en què necessitem fer un canvi d’activitat o tornar a captar l’interès dels alumnes, aquest tipus d’activitats ens poden ajudar a fer aquesta transició.Un exemple és el de fer una construcció amb el material que trobin a la seva taula. Una vegada acabada, es poden iniciar reflexions com si pensaven que anaven a conseguir crear-la o no, per què s’aguanta dreta, si ha caigut moltes o poques vegades etc…D'aquesta manera estan treballant el “creative problem solving”, amb les dificultats que es van trobant amb el material, el procés, reflexionen amb els problemes que tenen però també han de pensar com ho poden sol·lucionar o crear noves propostes.
Material ja elaborat trobem des de simples legos fins robots que no nomès ensenyen a l’alumnat un contingut com recitar les taules de multiplicar, sinó que els fan particeps en l’elaboració dels moviments que pot fer aquest robot i aprenen l’eina tant important avui en dia que és codificar.
A les sessions del curs, vàrem poder veure exemples d’activitats que també estan inclosos dins STEM i STEAM. Les activitats de STEM no només ajuden a alumnes a ser creatius i innovadors, els ajuda a ser resilients esforçant-se, quan una cosa no els va bé, en aconseguir-la i gaudir dels resultats. A més d’ajudar-los a ser creatius fa que siguin crítics, comunicatius, persistents, col·laboradors i que puguin celebrar “their uniqueness”.
I com sempre mestres i alumnes ens haurem d’autoavaluar, fer-nos preguntes per adonar-nos del que volem aconseguir i del que s’ha assolit.